Recension: 30 dejter på 30 dagar av Sarah Title

Lovereads by forum 2018

Librarians in love 1

Den odejtbara, ogillande bibliotekarien som inte drar sig för att ta sig an en utmaning.

”Melissa, eller Bernie som hon kallas, har aldrig brytt sig om berömmelse. Som bibliotekarie på ett universitetsbibliotek är det heller inte särskilt ofta möjligheten att bli kändis uppenbarar sig. Men när en video av ett frieri som äger rum i biblioteket blir en viral succé, är det inte de nyförlovade som uppmärksamheten riktas mot, utan mot Bernie som i en helknasig min himlar med ögonen åt hela spektaklet. Snart är ”Ogillande bibliotekarien” ett begrepp som snurrar runt i alla sociala medier.” – Förlagets beskrivning

I 30 dagar får vi följa med Bernie på 30 dejter, både de typiska resterurangdejterna men även lite ovanliga som en löptur över Golden Gate-bron iklädd athleisure. Till en början är Bernie väldigt avogt inställd till dejterna men vartefter börjar hon slappna av och kan till och med erkänna att vissa av killarna är ganska attraktiva. Hon kan till och med använda skor med lite klack.

30 dejter på 30 dagar är utgiven av Lovereads by forum, om man kan förälska sig i ett förlag då är det precis vad jag har gjort. Förlaget ger ut härligt mysiga kärlekshistorier och denna är inget undantag.

Jag saknade lite läsning från huvudpersonen, förstås så har Bernie fullt upp med alla dejter, och dejtingförberedelser men hade gärna sett några fler bokreferenser från en bibliotekarie.

Jag läste boken utan att reflektera särskilt mycket, läste den snabbt kändes lite lagom mysromantisk även om det var ganska självklart vem hon skulle välja i slutet. När jag nu började skriva recensionen inser jag att den är väldigt ytlig, att det skulle krävas en hel makeover för att hon ska bli dejtbar blir lite väl extremt. Trots det tycker jag ändå författaren fick in att Bernie gjorde som hon ville, men hon kände sig faktiskt fin i läppstift och satte på det för att hon gillade det.

Trots detta, mysromantisk feelgood perfekt för lata dagar.